نوروز
بازدید این موضوع : 28302
بازدید کل مطالب این موضوع : 94313
کل مطالب این موضوع : 29
نوروز؛ عید شیدایی ترکمن‌ها رسومی‌که رنگ باخته اند
ترکمن ها به عید باستانی نوروز از قدیم علاقه خاصی داشتند، به طوریکه در اشعار شاعران کلاسیک، فرا رسیدن نوروز و جان گرفتن دوباره طبیعت، منعکس شده است و نخستین روز بهار به عنوان "تازه بیل"، عید شیدایی ترکمن ها معروف شده است. شاعران نامدار و پر آوازه ای چون مختومقلی، شیدایی و ... درباره نوروز و طبیعت، به عنوان همدم انسان اشعاری سروده اند و این اشعار، بینش عمیق عرفانی و فلسفی آنان را نسبت به انسان و جهان طبیعت آشکار می‌سازد.
نوروز، رسم و آیینی کهن و از دوران پیش از تاریخ در میان مردم ایران از جمله ترکمن‌ها نیز شناخته شده بود. نوروز با طلوع خورشید در نخستین روز بهاری آغاز و به عنوان "تأزه ییل" جشن گرفته می‌شد.
 جشن های ترکمن
جشن‌ها و اعیاد در بین ترکمن‌ها به مناسبت‌های گوناگون از ویژگیهای خاصی برخوردارند و می‌توان آنها را به چند دسته تقسیم کرد: اعیاد تاریخی مانند عید نوروز، اعیاد دینی و مذهبی مانند عید قربان، عید فطر، میلاد رسول‌الله (ص) که در آن به ضیافت و مولودخوانی می‌پردازند.
> ادامه مطلب ... | نوشته شده توسط : مهیار در سه شنبه 9 فروردين 1390
موضوع : نوروز
نوروز، نماد صلح در جهان
نوروز جشن سنتی و ملی همه گروه‌های قومی و ملت‌های ساكن در محدوده‌ای از مرزهای غربی چین تا آن سوی فرات و نزدیك مدیترانه است كه از شمال منطقه آسیای مركزی تا قفقاز و حتی تا كناره‌های دریای عمان و خلیج فارس را نیز در بر می‌گیرد. اگرچه در این پهنه جغرافیایی نوروز جشنی سنتی است، اما در سال‌های اخیر نوروز به عنوان یك جشن ملی برگزار شده است.
 تنها در كشور ایران و افغانستان این جشن مقارن با جشن آغاز سال نو برگزار می‌شود و در دیگر كشورها علی‌رغم این كه یك جشن رسمی است، اما با تقویم رسمی آن كشورها كه تقویم میلادی است، منطبق نخواهد بود. بدون تردید نوروز بزرگ‌ترین نشان ملیت و وحدت فرهنگی اقوام ایرانی است كه با وجود فراز و نشیب‌های بسیار همچنان پابرجا مانده است. نوروز آغاز سال نو و سرآغاز فصل بهار است. نتایج به دست آمده از مطالعات انجام شده توسط پژوهشگران حاكی از آن است كه گاهشمار خورشیدی كه از آن به عنوان گاهشمار ایرانی نام برده می‌شود، زیباترین و دقیق‌ترین گاهشمار است كه با نوروز آغاز می‌شود.
جغرافیای نوروز از گذشته تا امروز
در كشورهایی كه محاسبه روز و ماه و سال بر مبنای حركت زمین به دور خورشید انجام می‌شود جشن سال نو در نخستین روز بهار یعنی درست زمانی كه زمین نسبت به خورشید در نقطه اعتدال بهاری قرار می‌گیرد، آغاز می‌شود. نقطه اعتدال بهاری در نیمكره شمالی لحظه‌ای است كه خورشید از صفحه استوا گذشته و به طرف شمال حركت می‌كند. بی‌شك نوروز یكی از كهن‌ترین جشن‌هایی است كه قدمت آن به دوران باستان می‌رسد.
> ادامه مطلب ... | نوشته شده توسط : مهیار در يکشنبه 7 فروردين 1390
موضوع : نوروز
نوروز در فرهنگ اقوام مختلف
جهانی سازی یک نماد ملی
 نوروز در ایران و چند کشور منطقه که دارای فرهنگ مشترک با ایران هستند جشن گرفته می‌شود، اما در چند سال اخیر برخی دیگر از کشورها آن را در قالب تعطیلات رسمی‌خود گنجانده اند و این نماد در حال تبدیل شدن به یک نماد جهانی است.
 جشنها اصولاً هویت ملی و یا دینی هر ملتی را تشکیل می‌دهند و هر مراسمی‌‌بیانگر علائق، سلیقه‌ها و فرهنگ ملت و تعلقات قومی‌‌آن به شمار می‌رود.
جشنها امروزه در بین تمامی‌‌اقوام مختلف برگزار می‌شود و این جشنها در هر نقطه و منطقه ای از زمین با دیگر نقاط متفاوت است و در صورتی که مراسمی‌‌حرکت خود را از یک قالب ملی و منطقه ای آغاز و به یک نماد بین المللی تبدیل شود می‌توان دلیل آن را وجود ارزشهای مشترک انسانی در آن دانست که منعکس کننده فطرت انسانها و تمایل آنها در کنار هم زیستن و صلح است.
عید نوروز و جشنهای سال نو شمسی یکی از جشنهای مهم در بین ایرانیان است. این جشنها که با آغاز فصل بهار و بیداری طبیعت آغاز می‌شود همان حرکتی است که از یک فرهنگ ملی سرچشمه گرفته و در حال تبدیل شدن به یک "نماد جهانی" است.
> ادامه مطلب ... | نوشته شده توسط : مهیار در يکشنبه 29 اسفند 1389
موضوع : نوروز
بهار در شعر فارسی
آمد بهار خرم و آمد رسول یار
مستیم و عاشقیم و خماریم و بیقرار
ادبیات آیینه تمام نمای فرهنگ واندیشه یک ملت است این سخن بدان معناست که آنچه آدمی‌ می‌اندیشد و آنچه به صورت رفتار خاص از این اندیشه از وی سر می‌زند درادبیات نمایان است. از همین رو می‌توان با مطالعه آثار ادبی یک سرزمین به زوایای نهان و آشکار مردمان  آن پی برد و علاوه بر شناخت دیدگاه اقوام مختلف نسبت به پدیده‌ها و موضوعات گوناگون، رسوم و آیین‌های ایشان را نیز در مناسبت‌ها و وقایع مختلف مورد تجزیه وتحلیل قرار داد.
از دیگر سو ادبیات رسانه عواطف و احساسات بشر است و چنانچه این مقوله را به عنوان یک کلیت در نظر بگیریم احساسات آدمی‌ به طبیعت و پدیده‌های مربوط به آن می‌تواند به عنوان جزیی از این کل محسوب گردد.
 نیاز به آوردن دلیل برای این مدعا نیست چه آن دسته از آثار ادبی که به وصف طبیعت می‌پردازد در اکثر دواوین شاعران و بزرگان ادبی ما به چشم می‌خورد تا آنجا که بسیاری از آثار نغز بجا مانده در ادب فارسی تبدیل به تابلوی منحصر به فردی از طبیعت شده و نمایی زیبا ازجلوه‌های طبیعی را پیشکش مخاطب می‌گرداند.
به عنوان مثال خاقانی دراین بیت آمدن صبح و پرتوافشانی خورشید برکوهساران را اینگونه به تصویر می‌کشد:
شب چاه بیژن بسته سر، مشرق گشاده زال زر
خون سیاووشان نگر بر خاک و خارا ریخته
> ادامه مطلب ... | نوشته شده توسط : مهیار در شنبه 28 اسفند 1389
موضوع : نوروز
عروسک «عمو نوروز» به جمع عروسکان ایرانی می پیوندد
عروسک عمو نوروز در آستانه‌ آغاز سال جدید هجری شمسی رونمایی می‌شود تا این نماد نوروز باستانی ایرانیان در قالب عروسک به خانه‌های کودکان ایران زمین راه یابد.
به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وعده ارائه این عروسک ایرانی پیش از آغاز سال جدید ماه‌ها پیش مطرح شده بود و مدیرعامل کانون از معرفی این عروسک به خانواده‌ها تا نوروز 1390 خبر داده بود.
 اکنون قرار است از چهره‌ این عروسک ایرانی ساعت 15 امروز در سینما تئاتر کانون رونمایی شود.
 به گفته‌ سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون مراحل ساخت این عروسک به صورت کامل در ایران صورت گرفته است و تولید آن نیز توسط شرکت‌های داخلی انجام خواهد شد.
| نوشته شده توسط : مهیار در دوشنبه 23 اسفند 1389
موضوع : نوروز
خانه تکانی آریایی ها به دلیل بازگشت ارواح در عید نوروز!!
سابقه تاریخی هر کدام از نمادهایی که در سفره هفت سین وجود دارد، فرق می کند به عنوان مثال سبزه از حدود چهار هزار سال پیش بوده است و مابقی از دوره ساسانی یا قبل تر وجود داشته اند و اما ماهی به تازگی مرسوم شده و از کشور چین در سفره های هفت سین ایرانیان به جا مانده است.
شروین وکیلی استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران و کارشناس تاریخ، در پاسخ به سئوال خبرنگار جامعه آژانس خبری روز (دی نا) درباره این موضوع که تاریخچه عید نوروز چیست و از چه زمانی پایه گذاری شده است، گفت: چهار هزار سال پیش یا به عبارتی هزاره دوم بعد از میلاد در بابل باستان جشنی به اسم آکیتو وجود داشته است، دقیقا به همین شکلی که در حال حاضر ما اجرا می کنیم و سیزده روز ادامه پیدا می کرد اما در مورد بنیان گذار این جشن در اساطیر ایرانی بیش تر به جمشید پیشدادی آن را منسوب می کنند.
وکیلی، در ادامه افزود: جشن نوروز نو شدن جهان است یعنی چیرگی گرما بر سرما، خورشید بر ظلمت و چیرگی سال جدید بر سال گذشته، ایرانیان آن را به صورت نو شدن زندگی گیاهی درک می کردند مثل سبز شدن کشتزارها و از بین رفتن سرمای زمستان که عناصر اصلی آن مربوط به زندگی کشاورزان است.
استاد دانشگاه تهران، در مورد تاریخچه خانه تکانی قبل از عید نوروز نیز گفت: بعد از ورود آریایی ها مراسم خانه تکانی بوجود آمد چون معتقد بودند که روح درگذشتگان در عید نوروز به خانه های خود برمی گردند و مهمان نوادگان می شوند.
> ادامه مطلب ... | نوشته شده توسط : مهیار در يکشنبه 22 اسفند 1389
موضوع : نوروز
چطور سبزه هفت سین را آماده کنیم؟
كاشت سبزه قبل از سال،نشانی از سبزینگی برای سال جدید است و بدون سبزه، بساط هفت سین صفایی ندارد.
شاید خرید یك سبزه، بسیار راحت‌تر از سبز كردن آن باشد اما لذت سبز كردن سبزه نوروز به كمی زحمت می‌ارزد.
برای كاشت سبزه از انواع مختلف بذر، مانند گندم، عدس، قره ماش، شاهی و تره‌تیزك می‌توان استفاده كرد.
 روش كاشت سبزه:
برای سبز كردن گندم:
• 12 روز مانده به عید، یك لیوان گندم درون كاسه‌ای ریخته و به اندازه 2 تا 3 بند انگشت روی آن  آب می‌ریزیم و تا 2 روز صبر می‌كنیم و طی این مدت 2 بار آب آن را عوض می‌كنیم.
• وقتی گندم‌ها شروع به جوانه زدن كردند، آب كاسه را خالی كرده و گندم‌ها را درون یك دستمال نخی می‌ریزیم.
• سعی كنید دستمال همیشه مرطوب بماند.
• وقتی گندم‌ها شروع به ریشه زدن كردند آن‌ها را به آرامی از درون دستمال خارج می‌كنیم.
• در ته ظرف مورد نظر، لایه‌ای از پنبه را پخش كرده و گندم ریشه زده را درون آن ریخته و پخش می‌كنیم.
• روی گندم‌ها را پارچه‌ای نخی انداخته و هر روز روی آن‌ها كمی آب اسپری می‌كنیم  تا ساقه پیدا كند.
> ادامه مطلب ... | نوشته شده توسط : مهیار در پنجشنبه 19 اسفند 1389
موضوع : نوروز
جشن نوروز در میان همسایگان ایران
با اعلام ثبت نوروز در فهرست میراث معنوی سازمان فرهنگی ،علمی،و تربیتی ملل متحد ( یونسکو) در سال 1388 مردم کشورهای همسایه به استقبال جشن نوروز سال 1389همانند سالهای گذشته می روند. نوروز بزرگترین جشن ایرانیان از روزگار کهن تا به امروز است و همچنین نمایان ترین جشن های بهار در جهان محسوب می شود. با طلوع اسلام در ایران سرزمین "نوروز" زیباتر گردید و بزرگترین حادثه تاریخ اسلام به خصوص تشیع یعنی ولایت علی (ع) در روز غدیر خم از سوی پیامبر اسلام (ص) در نخستین روز بهار مصادف بانوروز باستانی بوده است.تشیع از همان ابتدا که با فرهنگ ایرانیان عجین گشت هیچ گاه به نوروز بی مهری نکرد و آن را مورد تقدیر قرار داد چرا که هر جزیی از آن آیین نمادی از ستایش زیبایی اخلاق انسانی و مهر دوستی است.
 
 نوروز آیین جهان شمول زایش و رویش رستاخیز می باشد ،واژه عید در قرآن کریم یکبار در آیه 114 سوره مائده آمده است ، این جشن بزرگ و سنتی به دوران کهن تر از اوستا تعلق دارد ولی نام آن در اوستا نیست. ابو ریحان بیرونی عللی چند آورده که نمایان ترین آن نسبت نوروز به جمشید است که فردوسی موجب رواج و شهرت آن شده و اینکه جمشید پس از بر قرار ساختن نظام زندگی و عدل داد سر سال نو ، روز هرمز در فروردین به تخت نشست و مردم شادی کردند آ ن روز را "نوروز " خواندند،بیرونی می گوید "نوروز" پیشانی سال نو است.
> ادامه مطلب ... | نوشته شده توسط : مهیار در چهارشنبه 8 ارديبهشت 1389
موضوع : نوروز
13 بدر ، بزرگ ترین پیک نیک جهانی
در سیزدهمین روز از ماه دل انگیز فروردین، ایرانیان بنا بر سنتی دیرینه، به باغ و دشت و صحرا می‌روند و روز خود را بیرون از خانه سپری کردند.
برپایی جشن ها و آیین های ویژه روز سیزدهم فروردین ، ریشه باستانی و تاریخی دارد. مردم ایران در دوره های مختلف تاریخی، نوروز را جشن آفرینش و آغاز هستی و زایش می دانستند و پایان آن را روز 13 فروردین می پنداشتند؛ آن را بسیار مبارک و فرخنده می دانستند. ایرانیان قدیم پس از دوازده روز جشن و شادی که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را به باغ و صحرا می رفتند و در حقیقت به این ترتیب، رسمی بودن دوره نوروز را با شادی به پایان می رساندند.
پیشینه و انگیزه برگزاری جشن سیزدهم فروردین هر چه باشد؛ ایرانیان، در همه شهرها و روستاها، یک پارچه و هماهنگ، به صورت گروهی و گاه چند خانواده با هم، غذای ظهر را آماده می کنند و آجیل و خوردنی های سفره هفت سین را با خود برمی دارند و به دامان صحرا و طبیعت می روند؛ شوخی و بازی کردن، دویدن، تاب خوردن و در هر حال جدی نبودن، از سرگرمی ها و ویژگی های روز سیزده فروردین است.
گردش ایرانیان در سیزدهمین روز از جشن نوروزی، بزرگترین پیک نیک جهانی است؛ در این روز پدرها و مادرها، پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها، نوه ها و نتیجه ها،‌ در پیوند با طبیعت، در بوستان و دشت ها سفره ای پهن می کنند و نیمروزی را به شادی و تفریح می گذرانند.
> ادامه مطلب ... | نوشته شده توسط : مهیار در شنبه 14 فروردين 1389
موضوع : نوروز
نوروز در اسلام
نوروز واژه‌ای است مركب از دو جزء كه روی هم به معنای روز نوین است و بر نخستین روز از نخستین ماه سال خورشیدی آن گاه كه آفتاب به برج حمل انتقال می‌‌‌یابد گذارده می‌شود. و اصل پهلوی این واژه نوك روچ یا نوك روز بوده است.
بیرونی در تعریف نوروز نقل می‌كند "نخستین روز است از فروردین ماه و از این جهت روز نو نام كردند، زیرا كه پیشانی سال نو است و آنچه از پس اوست از این پنج روز همه جشن‌هاست."مورخین و محققان درباره جایگاه نوروز با هم اختلاف دارند. به نظر می‌رسد آریائی‌ها از مهاجرت به فلات ایران و هم مرز شدن با تمدن میان‌رودان سال را به دو قسمت تقسیم می‌‌كردند كه هر یك با انقلابی شروع می‌شد و دو جشن نوروز و مهرگان سرآغاز این دو انقلاب بودند. یعنی هنگام انقلاب تابستانی جشن نوروز گرفته می‌شد و زمان انقلاب زمستانی جشن مهرگان پاس داشته می‌شد. برخی معتقدند كه جشن نوروز و مهرگان جشنی بوده‌ است كه در ایران قبل از ورود آریائی‌ها وجود داشته است و اقوام قبل از آریائی‌ها كه در فلات ایران ساكن بوده‌اند به آن عمل می‌كرده‌اند.
> ادامه مطلب ... | نوشته شده توسط : مهیار در پنجشنبه 12 فروردين 1389
موضوع : نوروز
< قبلی بعدی >

Copyright Tafrihi.com 2005 - 2014 ©
Host By HostDL.com
این سایت ثبت شده در پایگاه ساماندهی وزارت ارشاد اسلامی می باشد و تمامی مطالب این پایگاه تحت نظارت و مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد.
Powerd By TAFRIHI Web Group                                                           PHP design : Jafar.N - Graphic Design : Ali.Rahimi‌‌‌