محرم و صفر
بازدید این موضوع : 17853
بازدید کل مطالب این موضوع : 51800
کل مطالب این موضوع : 16
فیلمی از آتش زدن خیمه در ظهر عاشورا شهر رشت
شهادت امام حسین (ع) ویارانش را تسلیت عرض میکنیم

فیلمی از اتش زدن خیمه در ظهر عاشورا محرم سال ۱۳۹۰ در شهر رشت خیابان لاکانی

> ادامه مطلب ... | نوشته شده توسط : مهیار در سه شنبه 15 آذر 1390
موضوع : محرم و صفر
روز عاشورا؛ فرصت تجربه «قیامت دنیا»
صدای بلند ضبط صوت خودروی عبوری، همه فکرمان را مغشوش می‌کند، کاری به ظاهر سرنشینان نداریم، اصلا آمده‌ایم به عزای امام مظلوم تا به درون خودمان نگاه کنیم نه ظاهر مردم. اما اگر این صدای بلند نوحه‌های ریتمیک بگذارند. شاید ایراد از ذهن ماست که خوب متمرکز نمی‌شود اما باور کنید که بی‌دلیل هم نیست که در کتابخانه سکوت را رعایت می‌کنند(!).
به گزارش «تابناک»، امروز دهه محرم به انتها رسیده و عاشورایی دیگر آغاز شده است. عاشورایی که در تقویم عمومی جامعه، کاملا شناخته شده است و همین که بگویی «عاشورای سال فلان» کافی است تا زمان یک رویداد را تعریف کنی و نیازی به مراجعه به تقویم نیست. به ظهر عاشورا چیزی نمانده و همه در تب و تاب هستند؛ بزودی خیمه‌های که روزهای گذشته به آتش کشیده می‌شود و داغ دل‌ها را تازه خواهد کرد... شام غریبان در پیش است.
نوجوانان و خادمین هیات زود‌تر از همه به حسینیه آمده‌اند؛ امروز مهم‌ترین روز دهه است و جمعیت زیادتری خواهند آمد. باید کار‌ها را زود‌تر سامان بدهند.
صوت قاری که با کمک بلندگوها فراگیر‌تر شده، پرچم‌هایی که در دستان نوجوانان سبک به نظر می‌رسند، صدای طبل‌های بزرگ و کوچک و خیل مشتاقانی که لحظه به لحظه در حال افزایش است، همه و همه نشانه‌هایی است از شروع بزرگ‌ترین گردهمایی مختارگونه که نیاز به فراخوان ندارد و در دل‌ها ریشه دوانده است. بزودی سراسر کشور غرق جمعیت سیاه پوشی خواهد شد که برای زنده نگاه داشتن «بیداری»، با سبک و سیاق‌های مختلف عزاداری خواهند کرد. تا «قیامت دنیا» چیزی باقی نمانده است:
> ادامه مطلب ... | نوشته شده توسط : مهیار در سه شنبه 15 آذر 1390
موضوع : محرم و صفر
اعمال شب و روز عاشورا
روز عاشورا از جمله وقايع بزرگ تاريخ اسلام است كه حتي قبل از رخداد آن بسياري از معصومين عليهم السلام درباره آن سخن گفته و نسبت به زنده نگه داشتن آن و برپايي عزا توجه داشته و ديگران را نيز به آن دعوت كرده‌اند. براي شب و روز عاشورا اعمالي عبادي در جهت همنوايي با خانواده اهل بيت (ع) و سختي‌هايشان در مسير احياي اسلام ناب محمدي (ص) سفارش شده است.
به گزارش ايسنا براى شب عاشورا، دعا و نمازهاى بسيارى نقل شده است که برخى از آنها به اين شرح است:
1ـ احياى شب عاشورا؛
در روايتى از رسول خدا(ص) آمده است که «هر کس شب عاشورا را بيدار بماند (و به عبادت بپردازد)، گويا عبادت فرشتگان را انجام داده است...».
2ـ پيامبر اکرم(ص) فرمودند: در شب عاشورا، چهار رکعت نماز مى‌گذارى و در هر رکعت يک مرتبه «حمد» و پنجاه مرتبه سوره «توحيد» را مى‌خوانى وقتى که در رکعت چهارم سلام نماز را گفتى، ذکر خدا را بسيار بگو و بر رسول خدا(صلى الله عليه وآله) صلوات بفرست و تا مقدارى که ممکن است بر دشمنان اهل بيت(عليهم السلام) لعنت فرست.
3ـ صد رکعت نماز بجا مى‌آورى، هر دو رکعت با يک سلام، که در هر رکعت يک مرتبه «حمد» و سه بار سوره «توحيد» را مى‌خوانى و پس از پايان اين نمازها، هفتاد بار مى‌گويى:
«سُبْحانَ اللّهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ وَ لا إلهَ إلاَّ اللّهُ وَ اللّهُ اَکْبَرُ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إلاَّ بِاللّهِ الْعَلِىِّ الْعَظِيمِ».
> ادامه مطلب ... | نوشته شده توسط : مهیار در سه شنبه 15 آذر 1390
موضوع : محرم و صفر
عکس: عزاداری شب عاشورا با حضور رهبری برگزار شد
در شب عاشوراي حسيني، مراسم عزاي اباعبدالله الحسين (ع) در حسينيه امام خميني با حضور عزاداران عاشورايي و در حضور مقام معظم رهبري برگزار شد.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری در اين مراسم قشرهاي مختلف مردم و مسئولان به عزاداري و سينه‌زني پرداختند.
> ادامه مطلب ... | نوشته شده توسط : مهیار در سه شنبه 15 آذر 1390
موضوع : محرم و صفر
پیامک های تاسوعا و عاشورا
امام حسن مجتبى علیه السلام  خطاب به برادرش سیدالشهدا علیه السلام:
 یا اباعبدالله! هیچ روزى (در سختی و بزرگی مصیبت) مانند روز تو نیست.
روایت است که چون تنگ شد بر او میدان                  فتاد از حرکت ذوالجناح وز جَوَلان
نه سیدالشهدا، بر جدال طاقت داشت                      نه ذوالجناح دگر تاب استقامت داشت
کشید پا ز رکاب آن خلاصه‌ی ایجاد                           به رنگ پرتو خورشید بر زمین افتاد
هوا ز جور مخالف چو  قیرگون گردید                          عزیز فاطمه از اسب سرنگون گردید
بلند مرتبه شاهی ز صدر زین افتاد                            اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد
بیرق‌های خونین عاشورا به علامت حلول روز انتقام مظلوم از ظالم هر چه بیشتر برافراشته كنید. (امام روح الله)
هـر قطـره ی خـون حکایت از دریا گفت
یک لب به سخن شکفت و یک دنیا گفت
از عشـق بــه جان عـالمی شـور افکنـد
شعــری کـه حسـین روز عـاشورا گفت
انسان وقتی در مسأله عاشورا غور می كند،از عظمت تأثیر آن حادثه به دهشت می افتد و فكر می كند كسانی كه از آن محرومند،این خلأ را چگونه می توانند پُر كنند.  (امام خامنه ای)
ذوالجناح آمد نگاهش پرغبار                        ذوالجناح آمد ولیکن بی سوار
از باب استعاره نیست اگر عاشورا را قلب تاریخ گفته‌اند. زمان هر سال در محرّم تجدید می‌شود و حیات انسان هر بار در سیدالشهدا.  (شهید سید مرتضی آوینی)
> ادامه مطلب ... | نوشته شده توسط : مهیار در دوشنبه 14 آذر 1390
موضوع : محرم و صفر
رسانه ها برای عاشورا چه کردند؟
رسانه ها در عصر امروز، ابزارهایی موثر در جهت ایجاد شناخت و آگاهی به مردم هستند. در اغلب مواقع، نحوه شکل گیری آگاهی ها و ذهنیت افراد نسبت به دنیای اطرافشان، وابستگی مستقیم به عملکرد رسانه ها دارد. به نظر می رسد رسانه ها، نقش یک واسطه را میان تفکرات افراد و نهادهای گسترده اجتماعی بازی می کنند. به این صورت که برای مخاطبان خود معنا سازی می کنند. این معنا سازی گاهی برخواسته از واقعیت است و گاهی برخواسته از تفکر گردانندگان رسانه ها.
اما نکته مهم در این رابطه نحوه بازنمایی وقایع،رویدادها و پدیده های مختلف در رسانه است. معنای بازنمایی ساخت رسانه ای واقعیت است. بازنمایی به معنای تولید و ساخت معنا بر اساس چهارچوب های مفهومی و گفتمانی است.(1) بنابراین نحوه عملکرد رسانه ها در بازنمایی وقایع مهم تاریخی،مذهبی،فرهنگی و اعتقادی، بسیار مهم است. این مسئله در شرایط فعلی دنیای از اهمیتی مضاعف برخوردار است. چرا که در دنیای کنونی، تمامی اهداف فکری و فرهنگی از طریق رسانه ها، نشر و ترویج پیدا می کنند. نقش رسانه ها از هر عنصر دیگری مهمتر است. رسانه ها می توانند با ظرافت و زیرکی به افکار و نحوه نگرش افراد، رسوخ پیدا کنند و بر نحوه نگرش و جهان بینی افراد تاثر گذارند و آنرا به همان جهتی که مد نظر دارند، تغییر دهند.
نکته مهم و قابل توجه این است که فرهنگ غرب با در دست داشتن قطب های اصلی رسانه ای در دنیا، به ترویج فرهنگ خود به روش های مختلف می پردازد و قصد دارد اصالت این فرهنگ را با چسباندن مطالبی ساختگی و در برخی از مواقع غیر واقعی، به جهانیان تفهیم کند و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ ندارد.
> ادامه مطلب ... | نوشته شده توسط : مهیار در دوشنبه 14 آذر 1390
موضوع : محرم و صفر
حائر حسینی کجاست؟!
کربلا سرزمینی پر از رمز و راز و ناگفته هایی که هر کدام برای سعادت یک امّت کافی است!
محرم تنها بهانه ای است برای پرداختن به اسرار کربلا وگرنه کل ارضٍ کربلا و کل یومٍ عاشوراست!
حائر حسینی چیست؟!
حائر در لغت از "حَیَر" گرفته شده است و به معنی گودالی است که آب در آن جمع می شود و حائر به مکانی گفته می شود که آب در آن جا جمع می شودو دوَران پیدا می کند.
قضیه از آن قرار است که:
متوکل عباسی در سال 236 ه.ق امر کرد که روضه مقدسه حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) را با زمین هموار کردند و برای زراعت، آب به آن بستند، امّا هر چه سعی کردند آب به قبر مقدس جاری نشد و آبها به روی هم برمی گشتند. امر کرد که گاو ببندند و شخم بزنند. امّا گاوها نیز قدم از قدم برنداشتند و این سبب حیرت خلایق شد. لذا آن زمین را "حائر" نامیدند.
لذا لازم است زائران کربلای حسینی(علیه السلام) به فتوای مرجع تقلید شان در مورد اماکن تخییر مراجعه نمایند اما کسانی که می خواهند عمل به احتیاط کنند نمازشان را باید شکسته بخوانند. زیرا تمام خواندن نماز افضل است و دارای فضیلت می باشد اما شکسته خواندن آن موافق احتیاط می باشد
محدوده حائر حسینی کجاست؟
بحثی که در اینجا مطرح است این است که چه مقدار از اطراف قبر مطهر امام حسین(علیه السلام) حائر محسوب می شود؟ مرحوم علامه مجلسی اقوال متعددی را از علماء در این رابطه نقل کرده است و آنچه در نظر شریف خود ایشان تقویت دارد این است که مراد از حائر آن مقدار از مساحتی است که دیوارهای صحن، آن را احاطه کرده است.
> ادامه مطلب ... | نوشته شده توسط : مهیار در دوشنبه 14 آذر 1390
موضوع : محرم و صفر
اولین زائر امام حسین (علیه السلام)
همین که ابن زیاد رویش را برمی‌گرداند به این طرف مجلس، یک وقت می‌بیند عبید الله بن حرّ جعفی نیست، دنبالش رفتند دیدند سوار اسبش شده است دارد می‌تازد و می‌رود. همین عثمانی به خانه یکی از دوستانش رفت، عده‌ای را جمع کرد، بلند شدند و به کربلا رفتند. همین کسی که در مقابل امام حسین گفت «من تو را یاری نمی‌کنم» به زیارت حضرت می‌رود...
هر حرکت انقلابی، یعنی هر حرکت اجتماعی که می‏خواهد در اجتماع، نظامی را واژگون کند و نظام دیگری را جایگزین آن کند، دو رکن دارد؛ رهبری و حضور اکثری مردم در صحنه. این دو رکن مبتنی بر سه زمینه است: یک؛ اعتماد مردم نسبت به رهبری و اهداف او، دو؛ هم‌سو بودن هدف رهبر در قیام با هدف اکثر مردمی که با او همراه شدند، سه؛ هم‌سو بودن نظر مردم با رهبری در ارتباط با آن نظامی که می‌خواهند آن را براندازند و به اصطلاح ما آن نظام را فاسد می‌دانند. باید این سه زمینه باشد، هر کدام که مفقود باشد این قیام ثمر نمی‌رسد.
امام علی و امام حسین(علیهماالسلام) در یک راه شهید شدند
حسین(علیه‌السلام) در همان راهی شهید شد که علی(علیه‌السلام) شهید شد. پدر و پسر در یک راه شهید شدند. علی(علیه‌السلام) دید که اسلام دارد ضربه می‌خورد، یعنی دید که در جامعه اسلامی برخی می‌خواهند به اسلام ضربه بزنند، آن برخورد شدید را با آنها کرد و منجر به شهادتش شد و پسر گرانقدرش هم همینطور.
شناخت کوفیان نسبت به امام
امّا وضعیّت در زمان علی(علیه‌السلام) که بخشی از بلاد مسلمین در سیطره معاویه قرار داشت و بعد از آن، یعنی زمان امامت امام حسن(علیه‌السلام) و امام حسین(علیه‌السلام) که تقریباً همه جامعه اسلامی تحت حکومت او بود، چگونه بود؟ ما باید طبق معیارهای انقلاب‌ها و حرکت‌ها این مسأله را بررسی کنیم.
> ادامه مطلب ... | نوشته شده توسط : مهیار در دوشنبه 14 آذر 1390
موضوع : محرم و صفر
معنای "ثارالله" چیست؟!
ثارالله» به این معناست که خون بهای امام حسین علیه السلام، متعلق به خداست و او کسی است که خون بهای امام حسین علیه السلام را خواهد گرفت. این واژه، حاکی از شدت همبستگی و پیوند سیدالشهدا علیه السلام با خداوند است که شهادتش همچون ریخته شدن خونی از قبیلة خدا می‌ماند که جز با انتقام گیری و خون خواهی خدا، تقاص نخواهد شد .
 آیا اطلاق " ثارالله " به امام حسین علیه السلام، ریشه قرآنی و روایی دارد؟
«ثار» از ریشة «ثَأر» و «ثُؤره»، به معنای انتقام و خون خواهی و نیز به معنای خون است.1
1) برای «ثارالله»، معانی و وجوه مختلفی ذکر شده که هر یک تفسیر خاص خود را دارد و در مجموع به این معناست که خداوند، ولی خون آن حضرت است و خود او، خون آن بزرگوار را از دشمنانش طلب می‌کند؛ زیرا ریختن خون سیدالشهدا در کربلا، تجاوز به حریم و حرمت الهی و طرف شدن با خداوند است. به طور کلی، از آن جهت که اهل بیت علیهم السلام «آل الله» هستند، شهادت این امامان و ریخته شدن خونِ آنان، متعلق به خداوند است2.
اگر چه این واژه در قرآن نیامده است، اما می‌توان آن را با آیات قرآنی، این گونه توجیه کرد که خداوند می‌فرماید: «من قتل مظلومًا فقد جعلنا لولیه سلطَنًا 3؛ آن کس که مظلوم کشته شده، برای ولی‌اش، سلطه (و حق قصاص) قرار دادیم».
هر کسی (صرف نظر از مسلک و مذهبش)، اگر مظلومانه کشته شود، صاحبان خون او، حق خون خواهی دارند و از آن جا که اهل بیت علیهم السلام - به ویژه امام حسین علیه السلام - مظلومانه و در راه ایمان و حق و خداوند، کشته شده‌اند و جان به جان آفرین تسلیم کرده‌اند، در واقع، «ولی دم» و خون خواه آنان، خود خداوند است.
> ادامه مطلب ... | نوشته شده توسط : مهیار در دوشنبه 14 آذر 1390
موضوع : محرم و صفر
تاثیر عزاداری بر نوجوانان
گریه، راهی برای تخلیه ی انرژی های منفی  باز می کند و خشمهای خفته را درمان می کند. این اثر مطلق گریه است؛ اما اثر مثبت گریه های مقدس بسیار بیش از اینهاست .اشک و ماتم بر امام حسین علیه السلام ، موجب رشد نفرت از پلیدی ها ،و متقابلا موجب تقویت احساسات و عواطف انسان دوستانه است .حضور در فضای عزاخانه ها برای نوجوانان که از حساسیت روحی بالاتری برخوردارند،بسیار ارزشمنداست .اصلاح و ویرایش عاطفه ی نوجوانان در این مجالس یکی از دستاوردهای عزادرای نوجوانان است.
اشتباه ترین و کوته بینانه ترین نگاه به عزاداری نوجوانان این است که آن را موجب افسردگی و غمگینی نوجوانان بدانیم .در حالیکه شرکت در این عزاداری ها بستری برای رفع افسردگی ها و غم های خفته ی قلبی را فراهم می آورد. علاوه براین ظرفیت روحی او را نیز افزایش می دهد. نوجوانی که طاقت دیدن ذبح یک گوسفند را ندارد اکنون ماجرای جنایت هایی را می شنود که در آن از بریدن سر بهترین انسانها سخن گفته می شود .البته سخن گفتنی که با اندوه و بغض و ماتم همراه است ؛یعنی علاوه براینکه جلوی عادی شدن و بی اهمیت جلوه کردن جنایت را می گیرد ،تحمل و ظرفیت نوجوان را نیز برای درک سختی های زندگی افزایش می دهد.
حتی اگر به نوع و روش عزاداری های سنتی رایج درحسینیه ها ،تکایا و مساجد کشور انتقاد دارید باز هم نوجوان تان را از شرکت در عزاداری ها منع نکنید و در حضور نوجوانان از این عزاداری ها انتقاد نکنید تا مبادا احساسات بدی نسبت به این مسائل پیدا کنند.
نوجوانان احتیاج دارند که جذب جریانات اجتماعی پرشور شوند و در این اجتماعات به تصفیه ی روانی ، همکاری های اجتماعی ،و آموزش و پرورش صفات لازم برای فعالیت های اجتماعی برسند.
> ادامه مطلب ... | نوشته شده توسط : مهیار در دوشنبه 14 آذر 1390
موضوع : محرم و صفر
< قبلی بعدی >

Copyright Tafrihi.com 2005 - 2014 ©
Host By HostDL.com
این سایت ثبت شده در پایگاه ساماندهی وزارت ارشاد اسلامی می باشد و تمامی مطالب این پایگاه تحت نظارت و مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد.
Powerd By TAFRIHI Web Group                                                           PHP design : Jafar.N - Graphic Design : Ali.Rahimi‌‌‌